Kişinin yaşadığı maşer içinde kıymeti olan , kabiliyet, şekil ve öbür davranış biçimlerini geliştirdiği proseslerin tübaşöğretmen.
Terbiye, önceden saptanmış esaslara göre insanoğluın davranışlarında belli gelişmeler katkısızlamaya yarayan planlı etkiler sürecidir.
Terbiye; ferdin davranışlarındaki evetşantısı aracılığıyla kasıtlı olarak ve isteyerek değaksiyonme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü gibi eğitimin bir çok teşhismı gestaltlabilmektedir. Fakat, günümüzde çoğunlukla yeğleme edilen teşhism:
“Kişinin davranışında, kendi evetşantısı aracılığıyla ve kasıtlı olarak matlup yönde( eğitimin lakinçlarına şık ) değaksiyonme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu aşinalık göre;
· Terbiye bir prosestir.
· Terbiye sürecinde, ferdin davranışlarının matlup yönde değaksiyontirilmesi lakinçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki değaksiyonme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Terbiye sürecinde ferdin kendi evetşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç taban öğesi vardır.
1. Fakatç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Bileğerlendirmeler
Terbiye lakinçla başlar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam değer ve yorum ile son bulur. Sürecin bu mantığı tüm kültürler bâtınin nüshadır. Fakatçların içinde ne olduğu ve öğrenme bâtınin kullanılan öğretme şekilleri kültürden kültüre göre değaksiyonebilir, ancak sürecin doğkakımı değaksiyonmez.
Terbiye kapsamı ve teşhismlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Tarih boyunca biryoğun filozof ve eğitimci, eğitimin ne başüstüneğuna dair farklı farklı teşhismlamalarda bulunmuştur. Hasetmüzde ise eğitimin akseptans edilen standart teşhismı şudur: Terbiye, ferdin davranışlarında kendi evetşantıları aracılığıyla kasıtlı olarak istendik davranış değaksiyonikliği meydana getirme sürecidir. Bu teşhismlama ekseninde eğitimin umumi hatları çizilebilir. Bu teşhismlamanın içinde eğitime dair temelı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi evetşantıları aracılığıyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış değaksiyonikliği” ve “müddetç” gibi kelimeler eğitimin esas taşlarıdır.
Terbiye, insanoğlu bâtınin dirim boyu devam eden bir prosestir ve davranışlarda başkalık meydana getirir. Bu davranış değişimleri ise ferdin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişimleri istendik şu demek oluyor ki beklentilere ve hedeflere şık olabileceği gibi istenmedik yönde de gelişebilir. Terbiye sürecinin aksiyonletilmesi ise kasıtlı şu demek oluyor ki programlı ve programlı olabileceği gibi gelişigüzel de olabilir. Kasıtlı olarak yapılan eğitime formal eğitim, gelişigüzel yapılan eğitime ise informal eğitim denir. Elan açıklayıcı bir örnek verirsek okul, dershane, eğitim merkezleri gibi mekânlarda maruz eğitim formal; ferdin kendi çevresinden edinmiş olduğu ve planlı programlı olmayan eğitim ise informal eğitidir. Kısaca eğitim yalnızca okullardaki öğrenmelerle sınırlı değildir.
Terbiye Türleri
Terbiye türlerine göre sınıflandırıldığında formal ve informal eğitim edinmek üzere iki tür ortaya çıkar. Formal eğitim okullarda evet da kurumlarda belli bir tasavvur ve yetişek çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu eğitim tipinin belli bir amacı vardır. Bu düzende eğitim süreci idari bir ekip ve eğitmenler tarafından planlanır. İnformal eğitim ise hudayinabit gelişen plansız ve programsız yapılan eğitimdir ki duygusal bu eğitimi toplumsal çevresinden gizil olarak edilir.
Terbiye Sistemi
Terbiye, bir cümle olarak ele hileındığında ise eğitim sisteminin üç taban ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, prosesler ve çıktılardır. Kök; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, bina, donanım, maliyet, personel gibi fiziki unsurlardır. Müddetç; okul içinde gerçekleştirilen dersler, öğrenme evetşantıları ve ibret aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde ihtisas, yeterlilik, izin, test özetları gibi matlup davranış değaksiyoniklikleridir.